|
STANIE W MIEJSCU Wygląda to mnie więcej tak, że starasz się nie przemieszczać kołami, wręcz ogóle się nie ruszać na rowerze, balansując ciałem w celu utrzymania równowagi. Pierwsze lekcje "stójki" zalecam odbyć gdzieś na lekko pochyłej drodze. Wszystko robimy stojąc na rowerze. Do przodu daj swoją lepszą-silniejszą nogę Zacznij jechać w górę po lekko stromej drodze (nie ma znaczenia, na jakim jedziesz przełożeniu) Po nabraniu niewielkiej prędkości przestań pedałować Poczekaj aż rower sam się zatrzyma , Gdy rower już stoi w miejscu, przekręć kierownicę o ok. 30-40 stopni w kierunku przeciwnym niż twoja lepsza-przednia noga (noga lewa z przodu - kierownica skręca w prawo) Nogę przednią staraj się mieć wyprostowaną, zaś tylną lekko ugiętą Przy pomocy tylnej nogi (lekko ugiętej) balansuj ciałem oraz rowerem Jest też inny sposób: na prostej drodze jedź i powoli się zatrzymaj. Zaciśnij hamulce i skręć kierownicę o ok. 30-40 stopni w stronę przeciwną lepszej nodze. Trzymaj hamulce i balansuj ciałem równowagę - lecisz w prawo, spróbuj się przechylić w lewo, lecisz w lewo - spróbuj się przechylić w prawo. Czasami będziesz potrzebował puścić hamulec - zrób to by się nie przewrócić. PODNOSZENIE PRZEDNIEGO KOŁA bez użycia hamulca Trik taki będziesz mógł używać do np. nauki BunnyHopa. Podnoszenie przedniego koła przyda Ci się po to by, np. wskakiwać na jakąś przeszkodę. Pierwsze od czego trzeba zacząć to znaleźć wolną przestrzeń, najlepiej płaską przestrzeń zegnij ręce pchnij kierownicę przed siebie w tym samym czasie przechyl sie do tyłu i w dól przednie koło powinno być już w powietrzu Trenuj dopóki nie dojdziesz do takiego etapu, że robiąc to, będziesz spadał z roweru do tyłu (uwaga może to być niebezpieczne) WSKAKIWANIE NA MUREK Przyda Ci się to do wjeżdżania na krawężniki, murki czy inne wyższe przeszkody. Podnieś przednie koło tuż przed przeszkodą, tak samo jak jest to opisane powyżej Gdy poczujesz, że tylne koło dotarło już do przeszkody (murka) to przechyl głowę za kierownicę w kierunku jazdy Robiąc to podskocz tylnim kołem - spowoduje to wtoczenie się tylnego koła na murek Opanuj tą metodę - na pewno nie jeden raz Ci się jeszcze przyda. PODNOSZENIE TYLNEGO KOŁA bez hamulca Jeśli to można nazwać trikiem - przyda Ci się z pewnością do robienia BunnyHopa Jedź powoli Przenieś ciężar ciała do tyłu Wyskocz do przodu i pchnij kierownicę przed siebie Ważne jest to by nie spadać z pedałów oraz kontrolować rower SKAKANIE W MIEJSCU Trik ten przyda Ci się do treningów równowagi. Wygląda to mniej więcej tak; stoisz w miejscu, jak poczujesz ze się zaraz przewrócisz to nagle wykonujesz podskoki tak w nieskończoność Miej zaciśnięte hamulce Miej przykucniętą pozycję Naciśnij na pedały; pociągnij je gdy już skoczysz Spróbuj się wybić do góry, tak byś spadł na oba koła równocześnie Podczas lądowania, złagodź uderzenie całym ciałem OBROTY NA TYLNYM KOLE Bardzo widowiskowy i przydatny trik. Wygląda tak; przednie koło w górze i przesuwasz je w lewo albo w prawo. Najpierw musisz podnieść przednie koło czyli: Zaciśnij hamulec tylny Przechyl się na część przednią roweru Energicznie popchnij kierownicę przed siebie, tym samym pochylając się do tyłu Gdy już koło przednie będziesz miał w górze - pochyl się w którąś stronę - albo lewo albo prawo, rower sam się przekręci w daną stronę. Pamiętaj nie ląduj prostopadle do ziemi bo upadniesz przez stratę równowagi, gdy lądujesz musisz się lekko pochylić w stronę przeciwną kierunku skrętu, by rower już po lądowaniu stał prosto. PIWOT NA SCHODACH Bardzo widowiskowy trik, który sprawi tobie wiele frajdy. Całość wygląda mniej więcej tak; ciągłe obroty na zmiane, na przednim i na tylnym kole. Do tego bardzo przyda Ci się umiejętność wykonywania piwotu na przednim i tylnym kole. Potrzebujesz schodów do treningu Usytułów się na pierwszych trzech schodkach Zacznij się obracać na tylnym kole, by wylądować przodem na pierwszym schodku Teraz obrót na przednim kole i tyłem an schodem Jak już się wytrenujesz spróbuj zacząć wskakiwanie od wrzucenia na schodek najpierw tyłu, a potem przodu. OBROTY NA PRZEDNIM KOLE Teraz, podobnie jak przy obrotach na przednim kole, będziesz podnosił tylne koło i przesuwał się w którąś ze stron. Jedź powoli Zaciśnij przedni hamulec, tak by tylne koło się uniosło Przechyl się na przód roweru Energicznie przekręć kierownicę o ok. 30 stopni w kierunku którym chcesz wykonać obrót Cały lot kontrolujesz nogami, popychasz zewnętrzną nogę - przechylasz się na zewnątrz, popychasz wewnętrzną nogę - jesteś bliższy punktu startu triku. Uważaj by nie spaść prostopadle do ziemi, lecz pod lekkim kątem, w przeciwnym razie przewrócisz się Lądując najlepiej miej kierownicę prosto względem roweru ZESKOK Z OBROTEM na przednim kole /piwot, młynek/ Jeden z najefektowniejszych trików, i wcale nie łatwy. Musisz umieć wykonać obrót na przednim kole. Wygląda to tak: jadąc po np. murze, stajesz, obracasz tył, trzymając przednie koło na murze, nagle odrywasz się w locie i spadasz na tylne koło. Podjedź do krawędzi muru Robisz obrót (piwot, tak jak jest opisane wyżej) pamiętając o równowadze Obrót wykonaj oczywiście tylną częścią rowera Przednie koło ma stać na murku Przechylasz się, tyłem, na ta stronę an którą chcesz wykonać obrót Gdy jesteś już w locie pchnij rower do tyłu i pociągnij energicznie za kiere Spadnij na tylne koło, a potem połóż na ziemi przednie koło Ćwicząc dużo możesz wykonać180 a nawet 360 stopni obrotu w powietrzu. Pamiętaj o mocnym ciągnięciu rowera, byś zdążył obrucić go w locie. Możesz stojąc już na tylnym kole (lądowanie) przednie koło dopiero skierować na dół WSKAKIWANIE i ZESKAKIWANIE PO SCHODACH Znajdź sobie schody, na początek lekko pochyłe, o kilkunastu stopniach Ustaw przednie koło dwa lub jeden schodka wyżej niż poziom "zero" Przechyl się do góry (na wprost) Podskocz tak jak na płaskim (czyli wybijając się i spadając na oby dwa koła) Jeśli znajdziesz się w tej samej pozycji co jak zaczynałeś, tylko z tą różnicą, że o jeden schodek wyżej, udało Ci się wykonać trik Teraz możesz spróbować cofać się czyli zeskakiwać ze schodków w tył Ustaw się pewnie, tak byś czuł, że stoisz sztywno Ugnij się Próbuj tak samo jak wskakując - podciągaj rower do góry i podskakuj tyle że przemieszczaj się do tyłu. Uważaj bo zeskakiwanie do tyłu jest bardziej niebezpieczne niż do przodu WSKAKIWANIE NA WIĘKSZE PRZESZKODY To, jak już sama nazwa wskazuje, przyda Ci się do większych przeszkód na Twojej drodze. Wygląda to tak; podjeżdżasz od boku, dajesz przednie koło na przeszkode, potem podciągasz tył w bok. Stojąc obok przeszkody, obróć się na tylnym kole tak, by przednie wskoczyło na przeszkodę Wykonuj małe podskoki w celu ustawienia roweru z ciałem, byś był prostopadle do przeszkody Teraz podjedź trochę do przodu Oprzyj swój lepszy pedał (ten na którym trzymasz silniejszą nogę) na przeszkodę Podskocz energicznie tylnym kołem Ważne jest to byś znajdował się dokładnie nad pedałem który dotyka obiektu Przenieś całe swe ciało ku przodowi, tym samym pchając rower do przodu Rower powinien wjechać pod Ciebie Z początku będziesz czół niepowodzenie., trochę wskoczysz i tylne koło zjedzie na dół, nic się nie martw - zawsze początki są trudne. Ale jak już dojdziesz do wprawy to będziesz herosem ZESKAKIWANIE Z WYSOKICH PRZESZKÓD, np. MURKÓW Wygląda to tak: będąc na przeszkodzie, stajesz przy jej krawędzi i podciągając rower pod siebie, skaczesz w bok, lądując miękko. Są na to dwa sposoby: Podjedź do krawędzi murka Ustaw się równolegle do krawędzi murka Pochyl się w stronę w którą chcesz skoczyć Utrzymaj równowagę Teraz poczekaj aż rower przechyli się w stronę w którą chcesz skoczyć Teraz wybij się w stronę skoku Lecisz.... Przy lądowaniu zamortyzuj lądowanie jak najbardziej umiesz Wszystko tak samo jak wyżej tylko przy wybijaniu się z murka; W locie podciągnij kierownicę do siebie Wyprostuj nogi Przy lądowaniu będziesz uderzał najpierw tylnym kołem, a potem przednim, lub jeśli już umiesz - ustoisz także na tylnym kole JAZDA NA TYLNIM KOLE Jadąc powoli, podnieś kierownicę, jednocześnie kręcąc korbą, to pomoże w podniesieniu przodu Gdy masz już przednie koło w górze - opanuj hamulcem, siłę która cię ściąga w dół Cały czas pedałując jednostajnie - nie możesz przyśpieszać, ani zwalniać Kontroluj jazdę hamulcem - gdy poczujesz, że spadasz to naciśnij lekko klamke, lepiej zahamować, niż się wywrócić Gdy dojdziesz już do wprawy, będziesz mógł robić cuda, np. przyśpieszać, zwalniać, zatrzymywać się by potem znów jechać i wszystko na tylnym kole ! Gdy chcesz przyśpieszyć to po prostu pedałuj szybciej, możliwe ze będziesz potrzebowal zwiększenia biegu. Gdy chcesz zwolnić, po prostu lekko przyhamuj, przyda się tez redukcja biegu Chcesz się zatrzymać jadąc na tylnym kole - jedź i wyhamuj, ustuj w pozycji z hamowania i potem nagle zacznij kręcić korbą, jedziesz dalej. Jest to trudny tirk. BUNNYHOP Zacznijmy od tego, że jest to bardzo przydatny trik nie tylko w streecie/trialu ale również w jeździe np. DH - wszędzie się przyda opanowanie "króliczego skoku". Całość wygląda mniej więcej tak; jedziesz, nagle przednie koło podciągasz a po tym podciągasz tylne koło, lądujesz stawiając przednie koło jako pierwsze (nie jest to konieczne). Zacznij od przeskakiwania np. papierka po czekoladzie najlepiej na trawie ( w przypadku ewentualnych niepowodzeń nic większego Ci się nie stanie). Jadąc z niewielką prędkością (ok. 10 km/h) skoncentruj się na przeszkodzie. Mniej więcej 5 m przed twoją przeszkodą przestań pedałować - korby wraz z pedałami muszą być równo ze sobą (pozycja pozioma), lecz bezpośrednio przed przeszkodą (w czasie skoku) skieruj palce stóp bardziej ku dołowi. Nogę pewniejszą-silniejszą dajemy zawsze z przodu (np. ja jestem prawno-noży więc prawą nogę daję do przodu). Teraz przed przeszkodą (mniej więcej 2m - 1,5 m przed przeszkodą, zależy od prędkości) prostuj kolana oraz łokcie. Gdy dojedziesz już do przeszkody i będziesz bezpośrednio przed nią DYNAMICZNYM RUCHEM zegnij kolana oraz łokcie, a odrazu po tym szybko wyprostuj kolana i łokcie, w tym samym czasie spróbuj poderwać kierownicę, będąc równocześnie trochę posuniętym na przód. Teraz (w czasie podniesienia przedniego koła) staraj się podrzucić tylne koło w górę (podciągnij tylną część roweru pod siebie) w tym samym czasie prostując ręce i wypychając kierownicę przed siebie. Dzięki wyprostowaniu r?k zamortyzujesz lądowanie. Oczywiście robimy to wszystko stojąc na rowerze (a nie siedząc:)). Podczas lądowania staraj się opanować kierunek jazdy Tak jak już pisałem - zacznij od przeskakiwania papierka po czekoladzie albo coś podobnego, z biegiem czasu będziesz wyskakiwać coraz wyżej i wyżej. PEDAL KICK Pedal kick jest najważniejszym, najpotrzebniejszym i ogólnie fajnym trikiem jaki Ci się przyda. Tu (w przeciwieństwie do innych trików) wykonanie triku polega na właściwym doborze przełożenia. Nie może być ono za ciężkie i za lekkie. Najlepiej mieć łańcuch na jedynce z przodu, a z tyłu na trójce. Chodzi o to byś miał podobną ilość zębów tu i tu. Korba ma 22 z. to na kasecie wpinasz na podobną liczbę zębów czyli 21 z. Wygląda to tak; z miejscu Daj sobie lepszą nogę do przodu Jadąc powoli zatrzymaj się i zaciśnij hamulce Przechyl ciało do tyłu, nad tylne koło, do oporu, jak najniżej możesz Teraz przednią nogę (z pedałem oczywiście) wyciągnij wyżej niż przeciwległą nogę Puść tylny hamulec Bardzo energicznie "wyskocz" do przodu z jednoczesnym kopnięciem tego wyższego, mocniejszego pedała Zaciśnij hamulec tylny Teraz jesteś w takiej pozycji; stoisz na tylnym kole i powoli zaczyna opadać przód Gdy to poczujesz; Puść hamulec tylny Kopnij podobnie jak na początku, silniejszą nogą, mocno i energicznie z jednoczesnym wyskokiem w przód Teraz podskoczysz i wylądujesz na tylnym kole Staraj się tak "podskakiwać" kilka razy Na początku będą marne rezultaty, ale jak już zajażysz o co chodzi to zaczniesz rozwijać technike. PEDAL UP Trik ten przyda Ci się na pewno - gdy nie masz rozpędu na bunnyhopa a chcesz na coś wskoczyć lub po prostu chcesz sobie walnąć pedalupa :) Wygląda to tak: jadąc powoli, nogę słabszą dajesz do przodu, gdy już będziesz przed przeszkodą, ruszasz nogę słabszą, a potem wybijasz się przez nogę mocniejszą i wskakujesz, przeważnie tylnym kołem, na przeszkodę. Jedź powoli do przeszkody Musisz ustawić korbę, tak by twoja słabsza noga była z przodu i wyżej niż ta tylna - lepsza. Przed przeszkodą kucnij i energicznie naciśnij na gorszy pedał Przednie koło powinno się unieść na określoną wysokość (uwaga, przy tym mogłes spaść na plecy, więc koryduj tylnym hamulcem) Teraz silniejsza nogę (która automatycznie stanie z przodu) kopiesz W tym samym czasie starasz się wyskoczyć w górę Pchasz rower w przód, byś skoczył wyżej Nogi ugnij tak jakbyś chciał usiąść na tylnym kole (ale oczywiście nie siadaj na nim :)) Jesteś teraz tylnym kołem na przeszkodzie (ale nie koniecznie tylnym, możesz równie dobrze spaść na przeszkodę rockringiem lub na dwa koła) Staraj się utrzymac równowagę i jedź dalej Możesz pokusić się o ustanie na tylnym kole oraz nawet o podskoki żeby było jeszcze bardziej widowiskowo OBROTY NA TYLNYM KOLE ZE SKAKANIEM Zaczynasz skakać na tylnym kole tak jak zwykle Przechyl ciało w stronę, którą będziesz wykonywał obrót Rower pociągnie Cię w bok zatem musisz szarpnąć kiere - za ta stronę z którą wykonujesz obrót W czasie wykonywania powyższego ruchu - energicznie wykonujesz skręt nogami w stronę skoku oczywiście Trzymaj równowagę Próbuj wykonać tak kilka obrotów, po kilku treningach będziesz już umiał zakręcić całe koło, a potem to wszystko w miejscu SIDE HOP Trik ten jest bardzo efektowny noi przydatny. Łączy on umiejętności z pedal kicka oraz bunny hopa. Wygląda to tak: z boku wskakujesz najpierw jednym kołem a potem drugim na przeszkode i tak stoisz Najpierw podjedź, ustaw się pod lekkim kątem do przeszkody (żeby tylne koło znajdowało się dalej od murka) Miej ustawione korby tak ze lepsza noga z przodu a gorsza z tyłu Przechyl się w tył, nad tylne koło, równocześnie kucając - by przód się prawie sam unosił Kopnij teraz lepszą nogą, w tym samym czasie przechylając się w stronę skoku Teraz energicznie wyskocz w górę Teraz przednie koło znajduje się nad przeszkodą Wypchnij rower w przód i zegnij mocno kolana by rower się podniusł Przeciągnij rower w bok za pomoca nóg i usytułów rower na przeszkodzie Prawde mówiąc jest to jeden z najcięższych tricków więc niepowodzenia są tu "mile widziane" - no chyba ze ktoś od razu jest mistrzem trialu. Nie łam się jak coś nie wyjdzie ! ENDO / manual na przednim kole Jadąc zaczynasz hamować przednim hamulcem, i balansując unosisz tył w górę. Jadąc, przechyl się lekko do przodu Jednocześnie naciśnij przedni hamulec Rób tak, aby tylko podniosło się przednie koło Jeśli tylne koło jest w powietrzu, a ty czujesz jakbyś miał zaraz wylecieć przez kierownicę to dobry znak Teraz przechyl się do tyłu Wypchnij kiere przed siebie Schowaj rower pod siebie Teraz koryguj równowagę i nie zapominaj że jeśli będziesz zbyt agresywnie podchodził do sprawy to się wywrócisz - trzeba z umiarem używać hamulce i przechylać się Lądując po prostu czekaj aż tylne koło spadnie na ziemie, pod twoim naporem na tylną część roweru FAKIE Wygląda to tak; po prostu jazda do tyłu balansowanie ciałem i kierownicą. Znajdź sobie jakąś górkę, na początek nie stromą Jedziesz pod góre Stajesz na przednim kole Gdy spadnie tylne koło na ziemie puść hamulec i energicznie odchyl się w tył Teraz jedziesz do tyłu Pedałuj w tył, by toczyć się razem z rowerem - te "pedałnięcia" nie mogę być za szybkie ani za wolne, znajdź kompromis Może się zdarzyć, a nawet powinno, że będzie Cie przechylać na którąś ze stron; Przechylaj się, kontroluj równowagę, by utrzymać poziom Możesz czasem podskoczyć, by się nie zatrzymać Skręcaj kierownicą, raz w lewo raz w prawo, kiedy ? - to już sam poczujesz Manual Musisz umieć podrywać w górę kierownicę, dokładnie tak jak przy jeździe na tylnym kole Poderwij więc kiere W tym samym czasie przenieś ciężar swego ciała na tył, dosłownie jakbyś chciał siąśc na tylnym kole, ale bez przesady :) Pamiętaj o hamulcu, jeśli czujesz, że lecisz do tyłu, naciśnij lekko klamkę Jeśli będziesz przechylał na boki się, to kontroluj kierą - skręcaj w lewo lub w prawo Jeśli opanujesz do perfekcji to nie będziesz używał hamulca, A do opanowania równowagi, będziesz używał nóg Jeśli lecisz w tył - prostujesz nogi, tak jakby stojąc na rowerze Jeśli lecisz w przód - przechylasz się do tyłu, równocześnie zginając nogi |